Läs om våra Köpvillkor på HomeSafety.se
  • Leverans direkt till företaget inom 1-3 dagar
  • Rabatt på beställningar över 10.000kr/år
  • Offert på beställningar över 30.000kr
  • Betalning via SVEA
  • Kunnig kundtjänst
  • Egen tillverkning
  • Eget lager i Kungsbacka
  • Säker E-handel
Priser inkl. moms

Köpvillkor HomeSafety

§1 Allmänt

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som Företag (”Företaget”) gör en beställning via www.homesafety.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”) eller anlitar någon av våra experter för rådgivning eller installation.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av HomeSafety eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Bolaget.

HomeSafety reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. HomeSafety har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. HomeSafety ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från tredje part.

§2 Avtal och beställning

Avtal om köp mellan HomeSafety AB med org.nr 556734-3727 (”HomeSafety”) och Företaget är träffat när Företaget fått orderbekräftelse från HomeSafety till den e-postadress kunden angett i sin kundregistrering efter avslutad beställning. HomeSafety ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. HomeSafety förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra ett Företags beställning (exempelvis om Företaget uppgivit felaktiga uppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Företaget acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Företaget att följa Villkoren i sin helhet samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt HomeSafetys Integritetspolicy.

Ett avtal om köp ingås först när HomeSafety bekräftat Företagets beställning och Företaget mottagit orderbekräftelse från HomeSafety via e-post. HomeSafety uppmanar Företaget att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med HomeSafetys kundtjänst. Företaget kan återkalla sin beställning fram till dess att den bekräftats av HomeSafety. Om beställningen återkallas så kommer HomeSafety att återbetala alla eventuella betalningar som Företaget eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

§3 Priser och avgifter

Priserna anges i svenska kronor (SEK) och visas exklusive gällande moms, för närvarande 25 %. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter som anges separat. Vi reserverar oss för eventuella fel samt prisändringar på grund av ändrade inköpspriser, förändringar i valutaläget eller ändrade momssatser. Om felaktigt pris har angetts för en vara eller tjänst som Företaget har beställt så kommer HomeSafety att meddela Företaget om detta och invänta Företagets godkännande av det korrigerade priset innan HomeSafety fortsätter att hantera beställningen.

Företaget kan betala på de sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om våra betalsätt på Webbplatsen längre ner. HomeSafety har rätt att ta betalt av Företaget redan i samband med beställningen om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Företaget och godkänts av HomeSafety. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan HomeSafety eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. HomeSafety förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som Företaget valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

§4 Betalning

HomeSafety erbjuder följande betalningsalternativ:

  • SVEA Checkout  - SVEA Checkout erbjuder Företaget att betala bland annat genom kreditkort (Visa, Mastercard och American Express), direktbetalning via Trustly, eller via faktura. För att få betala via faktura krävs det att Företaget uppfyller SVEAs betalningsvillkor som finns att läsa mer om på SVEAs hemsida.

Påminnelseavgift
Vid försenad betalning utgår en lagstadgad påminnelseavgift och eventuellt ränta enligt SVEAs villkor.

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com

§5 Leverans

Varor som finns i lager packas och skickas redan samma dag om de beställs innan kl. 14:00, annars dagen efter. Därefter tar det ca 1 – 3 arbetsdagar, bland annat beroende på till vart i landet beställningen ska skickas. HomeSafety har som policy att lagerföra alla varor men i undantagsfall kan varor ta slut på lagret. I dessa fall kan kunden beställa varan med förväntad leverans vid angivet datum. Ibland kan även varor ha lagerstatus "Tillfälligt slut" utan ett datum när den kommer in på lager igen och då kan inte varan beställas. Det kan finnas flera anledningar till det men några exempel kan vara att vi inte vet när varan kommer in på lager igen eller att varan är under utredning av HomeSafety.

Leveranssätt
Vår huvudtransportör är DHL och beställningen skickas som paket, styckegods eller pall beroende på beställningens omfattning. Vid mindre beställningar har Företaget även möjlighet att välja PostNord Varubrev klass 1. Företaget kan även välja att hämta sitt paket direkt på vårt varulager i Kungsbacka.

  • PostNord Varubrev klass 1 - Leveransen skickas direkt till Företagets brevlåda och erbjuds endast till mindre produkter med ett lågt varuvärde. Om varubrevet inte passar in i Företagets brevlåda, lämnas det hos närmaste utlämningsställe och hanteras som MyPack Collect med avisering till Företaget.
  • DHL Paket – Kan väljas vid alla beställningar upp till ca 4 kg
  • DHL Styckegods - Gäller alla beställningar från 4kg upp till ca 100kg
  • DHL Pall - Om beställningen är tillräckligt omfattande skickas den på pall.

Leveranstid
Normalt skickas beställningar från HomeSafetys lager samma arbetsdag om beställningen görs innan kl. 14:00, annars skickas den vardagen efter. Leveransen sker då inom 1-3 arbetsdagar beroende på till vart i landet den ska skickas. Områden runt Göteborg, Stockholm och Malmö går normalt på en dag. Alla övriga orter och städer i mellersta och södra Sverige tar normalt två dagar och norra Sverige tre dagar. Vid vissa dagar på året kan leveranstiden bli längre, exempelvis Black Friday och precis innan jul, då det råder väldigt hög belastning på fraktbolagen.  

Restnotering
HomeSafety har som policy att alla varor alltid ska finnas på lager men ibland kan det förekomma att det är mycket långa leveranstider från fabrik och därför kan vissa varor ibland ta slut. Vi förbehåller oss därför rätten att restnotera varor som är slut i lager. Om du beställer en vara som är slut på lager så skickas normalt sätt hela din beställning när den aktuella varan åter finns på lager igen.

Om en vara restnoterats av oss, har kunden rätt att avbeställa varan. Har en kund betalat i förskott och vill häva köpet på grund av en försenad leverans betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar.

Transportskador
Om Företaget vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ombeds Företaget att anmäla skadan till transportören eller dess representant direkt vid mottagandet av paketet. Om denne ej åtar sig skadeansvaret, skall Företaget kontakta HomeSafety på kundtjanst@homesafety.se och maila all information samt bilder på skadan.

Fraktpriser
HomeSafety tar ut en avgift för frakt, inga andra kostnader tillkommer. Priset på frakten beror på vilket fraktalternativ man har valt och därav beställningens omfattning. Se kostnader för de olika fraktalternativen nedan (fasta priser exklusive moms);

  • PostNord Varubrev klass 1 - 47,20 SEK 
  • DHL Paket – 188 SEK
  • DHL Styckegods - 360 SEK
  • DHL Pall - 690 SEK

§6 Ångerrätt

HomeSafety ger alltid sina kunder 14 dagar fri rätt att ångra sitt köp, oavsett om det är ett företag eller en privatperson. Därefter har vi ofta svårt att låta kunden ångra köpet då det handlar om känsliga produkter för barn och säkerhet.

Aktsamhet
Ångerrätten ger företaget rätt att undersöka att en vara man beställt från oss fungerar/passar. Observera dock att ångerrätten endast gäller om varan returneras i väsentligen oförändrat skick. Vi ber därför våra företagskunder att öppna varornas originalförpackningar med aktsamhet, så att de vid behov kan återställas till säljbart skick.

Undantag
Vissa varor är undantagna från ångerrätten som till exempel specialbeställda varor som förändras på kundens begäran, till exempel med tryck eller måttbeställda varor, varor som riskeras att förstöras inom ångerfristen, eller om förseglingen brutits för upphovsskyddat material.

Retur
Vid ångrat köp återbetalar HomeSafety kostnaden för de returnerade varorna minus den faktiska kostnaden för returfrakten, dock minst 79kr. Detta förutsätter dock att de returnerade varorna inklusive produktförpackningarna är i oförändrat och säljbart skick, det vill säga oanvända, ej förstörda och ej skadade. Om de returnerade produkterna inklusive originalförpackningarna inte längre är i säljbart skick, äger Bolaget rätt att göra ett skäligt avdrag på upp till hela varukostnaden. Företaget ansvarar för varan hela vägen tills den når HomeSafetys varulager. Om Företaget önskar returnera en vara, vänligen kontakta då vår kundtjänst på kundtjanst@homesafety.se så skickar vi en returfraktsedel som måste användas när varorna skickas tillbaka. Vid retur bör originalförpackningen skickas tillbaka väl emballerad för att undvika skador på förpackningen under returtransporten. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta ut returer som skickas på annat sätt än genom returfraktsedeln. 

Observera även att om Företaget har valt ”faktura” som betalningsalternativ, så är det Företagets ansvar att betala fakturan innan förfallodatum, även om hela eller delar av leveransen är returnerade. Återbetalning/kreditering av fakturan, med avdrag för kostnader för returfrakt samt eventuella avdrag på produktkostnaden enligt ovan, görs efter att kundens retur har hanterats och godkänts, och sker genom samma betalningssätt som kunden använt vid köpet. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en ungefärlig hanteringstid på 10 arbetsdagar. 

§7 Reklamationer

Vid reklamationer eller fel leverans ombeds Företaget att snarast möjligt kontakta vår kundtjänst via kundtjanst@homesafety.se och beskriva felet och vid behov även skicka foton eller filmer. HomeSafety kommer därefter att göra en bedömning på felet och vidta lämpliga åtgärder. Saknas det delar i förpackningen skickas vanligtvis nya direkt från fabriken, är något trasigt som inte går att laga och produkten är obrukbar så ersätter vi med en ny och om det är en liten skada som Företaget kan leva med så gör vi ett avdrag på priset.

HomeSafety förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig eller om felet har orsakats av Företaget. Reklamationsrätten för företag gäller i max 2 år enligt köplagen. Reklamationen skall dock ske inom "skälig tid" och HomeSafety kan då välja mellan att göra en ny leverans eller kreditera fakturan med motsvarande belopp.

§8 Garantier

Produkter:

Vissa av HomeSafetys varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen, på förpackningen eller i dessa Villkor. Normalt är garantitiden 1 år från inköpsdatum om inget annat anges, men det kan variera beroende på vara. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende såsom ombyggnation uppgradering eller annan konfigurering av varan. Företagets orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Tjänster:

Vid installation lämnar HomeSafety en Garanti på att produkterna installeras på rätt sätt och på så sätt uppfyller de krav på standarder som finns. HomeSafety erbjuder även rådgivning och konsultation där syftet är att hjälpa Företaget att hitta lämpliga produkter för ändamålet. Att barnsäkra innebär ingen garanti i sig och HomeSafety kan inte lämna några garantier på att det inte inträffar några olyckor. 

§9 Ansvarsfrihet

Enligt lag har HomeSafety fullt produktansvar. HomeSafety gör därför löpande kontroller avseende produkternas kvalitet, funktion samt att de inte innehåller giftiga ämnen. HomeSafety kan dock inte ta ansvar för att Kunden monterar produkterna på rätt sätt enligt de anvisningar som finns. HomeSafety är även ett klimatsmart företag och jobbar därför kontinuerligt med att hitta bättre lösningar i processer rörande produktion, förpackningar och leveranser. Ett steg i det arbetet är att vi har försökt att dra ner på produktförpackningar och bruksanvisningar på papper. Bruksanvisningar finns istället på www.homesafety.se i form av bilder, filmer samt eventuella beskrivningar på de produkter som kräver detta. Det är därför upp till kunden att använda www.homesafety.se för att montera produkterna på rätt sätt. HomeSafety kan inte ta något ansvar för att produkterna monteras rätt och inte heller om eventuella incidenter sker.

§10 Ändring i villkoren

HomeSafety förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren, i samband med ett köp eller vid besök på www.homesafety.se , alternativt 10 dagar efter att HomeSafety har informerat Kunden om ändringarna. HomeSafety rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli informerad om eventuella ändringar av Villkoren.

§11 Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke verkställbar ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

§12 Force Majeure

Bolaget är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, exempelvis restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud eller onormal nedgång i marknaden.

§13 Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med HomeSafety´s Kundtjänst. HomeSafety kommer då att försöka hitta en rimlig lösning och eventuellt kompensation. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt ovan eller i sista hand av allmän domstol.